Wie denkt dat stress tussen de oren zit, vergeet het lichaam

Gelukkig bestaat stress. Want stel je voor: je staat in een winkel met prachtige kristallen vazen. Je stoot een van de vazen aan en die begint te wankelen. In een reflex pak je de vaas beet en kun je nog net voorkomen dat hij in vele stukjes op de vloer uiteenspat. Dat is stress! Gelukkig reageerde je in een split seconde.
Zo’n acute stressreactie is in de eerste plaats een lichamelijke reactie. Je lichaam slaat alarm: je ademhaling en hartslag gaan sneller, je pupillen verwijden zich, het zweet staat in je handen en je spieren spannen zich. Als de situatie zich ontspant kun jij ook weer ontspannen. Je haalt opgelucht adem, je hartslag vertraagt en je komt tot rust.

Ons innerlijk stress-systeem zorgt er dus voor dat we snel kunnen reageren, uitdagingen aangaan en kunnen presteren. Dat is prima. Echter wanneer stress aanhoudt dan slaat ons innerlijk systeem op hol en kan ons ziek maken. We voelen ons rusteloos of juist lusteloos, krijgen vaker hoofdpijn, maagklachten en verhoogde bloeddruk, piekeren veel, worden vaker ziek, angstig of somber en kunnen ons niet meer concentreren. Als we deze signalen negeren en maar door gaan, dan raken we opgebrand: we kunnen niet meer en zijn burn-out.

Maar al te vaak wordt stress opgevat als een psychisch probleem. Het klopt dat de ene persoon gevoeliger is voor stress dan de ander. Maar iedereen met aanhoudende stress ontwikkelt op den duur lichamelijke en psychische klachten. Psychische problemen zijn dus meestal het gevolg van aanhoudende stress en niet de oorzaak.
Dus wie denkt dat stress tussen de oren zit, vergeet het lichaam. Stress manifesteert zich in de eerste plaats lichamelijk. Door lichamelijke signalen serieus te nemen kun je voorkomen dat je stressklachten ontwikkelt en burn-out raakt. Voel je spanning in je schouders en nek? Heb je een hoge en gejaagde ademhaling? Snelle hartslag? Dan kun je met eenvoudige oefeningen weer ontspannen en tot rust komen. Deze oefeningen kun je op elk moment van de dag thuis en op de werkvloer doen. Wil je leren hoe? Kom dan naar de training Ontspannen doe je zo! Deze training van vier sessies gaat op 12 en 14 februari weer van start. Lees meer …

Angst, de rem op onze goede voornemes

We kennen angst in veel gedaantes: angst om te falen, angst voor ruzies, voor ziektes, spinnen, andere mensen, water, liften, nieuw baan. En altijd is zijn boodschap: ‘pas op, je loopt gevaar’. Angst wil ons behoeden en beschermen tegen iets wat ons dreigt te beschadigen. Angst is dus een nuttige emotie en dwingt ons om te vluchten, te vechten of te verstijven. Maar vaak is angst overactief, waarschuwt ons voor situaties die minder vaak gebeuren of minder erg zijn dan we denken. Angst speelt een grote rol in onze samenleving: dringt zich op in het nieuws, reisverzekeringen, veiligheidsvoorschriften en rookmelders. Het is beter om je in te dekken, om je te verzekeren, want je weet maar nooit. Natuurlijk is dat goed en soms te goed. Want als we angstig zijn voor dreigingen die niet reëel zijn, dan belet dat ons om voluit te leven. Deze niet-reële angst is vaak heel subtiel, zit ongemerkt in onze poriën en zorgt er voor dat we maar liever blijven doen wat we doen, ook al voelen we ons daarbij ontevreden.

Want hoe zit het ook al weer met onze goede voornemens voor dit jaar? Welke uitdagingen verdampen nog voordat we ze uitvoeren, omdat we bang zijn dat ze mislukken? En misschien is onze angst dat ze juist wél lukken nog groter. Dus blijven we zitten waar we zitten en vragen ons af waarom we ergens zo van binnen ontevreden zijn.

Hoe zou het zijn om dat soort angst niet te hebben? En welk gevoel zou daar dan voor in de plaats moeten komen? Zodat je die uitdagingen wel aangaat en je dromen wel uitvoert? Het tegenovergestelde van angst is rust, gelijkmoedigheid, zekerheid, hoop, moed, veiligheid, maar bovenal vertrouwen. Vertrouwen waarin? Vertrouwen in jezelf. Vertrouwen dat je op je best bent als je jouw dromen uitvoert. Vertrouwen dat dat je lukt en als het je niet lukt, dat je dan een ervaring rijker bent en de volgende stap in je leven kunt nemen. Vertrouwen in jezelf: het klinkt zo makkelijk en is zo lastig. Hoe doe je dat? Door in beweging te komen. Welke kant op? Richting jouw wens, droom, en goede voornemen. Elke kleine, grote stap is er een, en laat je voelen dat jouw vertrouwen in jezelf groter is dan jouw angst. Dat vertrouwen wens ik je van harte toe!