EMDR helpt bij angst en traumatische ervaringen

We maken allemaal wel minder leuke dingen mee. Soms zijn die ervaringen zo ingrijpend, dat je het maar moeilijk kunt verwerken. Denk daarbij aan een ongeval, overval of ernstige ziekte. Maar ook schijnbaar minder heftige ervaringen kunnen later tot psychische klachten lijden. Met EMDR kunnen deze klachten worden aangepakt. EMDR staat voor ‘Eye Movement Desentization and Reprocessing’ en betekent letterlijk: door oogbeweging minder gevoelig worden en opnieuw verwerken. Tijdens een EMDR-sessie focust de cliënt op de nare ervaring én richt haar zintuigen van links naar rechts. Dat laatste gebeurt met links-rechts oogbewegingen, links-rechts tikjes door een koptelefoon, en links-rechts aanrakingen op de knieën. Natuurlijk niet allemaal tegelijkertijd, maar afwisselend. Je zult je wel afvragen of deze ‘hocus-pocus’ werkt. Inderdaad, het werk.

Inmiddels is wetenschappelijk aangetoond dat met EMDR klachten als gevolg van traumatische ervaringen verminderen of verdwijnen. Ook helpt EMDR bij de behandeling van angsten en fobieën, zoals angst voor spinnen en vliegangst. Een eenduidige verklaring hoe EMDR dan werkt, is er nog niet. Zeker is dat EMDR in het brein een verwerkingsproces in gang zet, dat leidt tot een vermindering van de psychische klachten. In recent onderzoek is aangetoond dat tijdens een EMDR sessie het brein zo in beslag wordt genomen door de links-rechts stimulatie van de zintuigen, dat de opgeroepen herinnering aan de nare ervaring wordt lamgelegd. Inmiddels is EMDR breed geaccepteerd in de zorgsector en wordt EMDR uitgevoerd door therapeuten die daarvoor zijn opgeleid. Als EMDR master practitioner werk ik volgens de criteria en kwaliteitseisen van de Samenwerkende EMDR therapeuten Nederland. Wil je meer weten? Ga dan naar Psychotherapie/EMDR.